Merken schrappen 40% budget op digitaal adverteren

Digitaal adverteren werkt volgens Procter&Gamble niet. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van Pampers, Gillette, Dash en Oral-B, heeft afgelopen kwartaal digitale advertenties ter waarde van 100 miljoen dollar geschrapt. En dat had nauwelijks gevolgen voor de verkopen.

We horen u denken 100 miljoen en geen gevolgen voor de verkoop?

David Taylor P&G

In The Wall Street Journalzegt P&G-bestuursvoorzitter David Taylor dat het besluit is genomen op basis van harde data: “We willen dat iedere dollar toegevoegde waarde brengt voor de klant en de stakeholders.”

“We adverteerden bij bots (internetrobots red.) of op plaatsen waar het niet bijdroeg aan ons merk”, vult financieel bestuurder Jon Moeller aan.

Marktleiders digitaal adverteren

De onbetwiste marktleiders voor aanbieders van digitale advertenties zijn Google en Facebook. De twee bedrijven verwachten voor dit jaar een omzet van ruim 100 miljard dollar. P&G liet een jaar geleden al weten niet alle mogelijkheden die Facebook biedt te omarmen.
Gericht adverteren in bepaalde niches werkt volgens P&G niet.

Volgens de Amerikaanse adverteerders organisatie ANA verliezen adverteerders wereldwijd dit jaar 6,5 miljard dollar. Mede doordat digitale advertenties geen effect hebben. 9 procent van de online advertenties en 22 procent van de online videoadvertenties blijkt volgens ANA frauduleus.
Zowel volgens ANA als P&G worden advertenties beïnvloed door internet robots die de advertentiekosten flink laten toenemen.

Unilever bezuinigd 59%

Volgens het Amerikaanse MediaRadar, een advertentie-onderzoeksbedrijf uit New York, heeft P&G 41 procent van de digitale advertentie-uitgaven van dit jaar geschrapt. Concurrent Unilever bezuinigde 59 procent op digitale advertenties.

Grote Amerikaanse adverteerders zoals P&G en Walmart  boycotten YouTube vanwege de advertentiefraude.  Dat kostte YouTube in april 5 procent van de omzet bij grote klanten.

Nederlandse Bedrijven

Nederlandse bedrijven blijven doorgaans terughoudend over de uitgaven wanneer het gaat om marketing budget en bestedingen online en offline.
Coolblue liet jaren geleden nog weten nooit een folder of flyer als webshop te gaan verspreiden. Gelukkig snappen ze inmiddels ook in Rotterdam dat onze wereld niet alleen digitaal is. Coolblue verspreid inmiddels 4x per jaar het leesvoer.

De juiste mix

Aan het eind van de dag geloven wij in een juiste mix. Zowel online als offline kun je prima segmenteren uiteraard op gebied maar ook groep en andere kenmerken. Wanneer je aanwezig bent op tenminste 3 platformen zoals bijv. Youtube, Facebook en Google wordt je altijd gevonden. Je klant leert je uiteraard kennen via een mooie flyer of folder in de brievenbus. Want laten we eerlijk zijn welke consument gaat je zoeken wanneer die je niet kent?