goede-voornemens?

Mark Zuckerberg trapte het jaar af met de belofte Facebook te repareren. Huh? Is Facebook kapot? Broken walls? Trillende tijdlijnen? Statusupdates stuk? Nee joh, het zit wat anders. Veel gebruikers vonden dat Facebook wat begon te brokkelen, gezien de inhoud die zij op hun tijdlijn voorbij zagen razen. Knal daar nog een aantal oud-medewerkers met klachten en Amerikaanse politici die waarschuwen voor de verslavende, afstompende en polariserende werking van Facebook en je platform is in een mum van tijd letterlijk, en figuurlijk gebroken.

What did we do?

Effect? Facebook is verslavend. Het wordt gezien als een niet-sociaal fenomeen en gebruikers verlaten het sociale platform om meer ‘zichzelf’ te kunnen zijn.

Wat gaat good old Markie Z. hieraan veranderen?

Mark is niet gek en weet dat zijn grote blauwe F moet veranderen. Technisch gezien gaat hij het algoritme van Facebook veranderen én verbeteren. Het moet knusser en dat weet Mark. De gebruiker ontvangt in plaats van reclame, gepromote berichten en die ellendige like and share-shizzle meer berichten van vrienden en familie. Knusser en persoonlijker, dus.

Commerciële gevolgen

Doordat voortaan het organische bereik voor bedrijfspagina’s zwaar verminderd zal worden, is de verwachting dat +/- 2% van al jouw actieve volgers je update gaan zien. ‘Zien’ is op Facebook toevallig voorbij scrollen op een tijdlijn. Interactie met je update zal nog lastiger worden. Kort rekensommetje:

Heb jij 1000 pagina likes, dan zal je organische bereik dalen tot 20 personen. Bye, bye, fans. Bye, bye, bereik.

Money make it happen

Opgelost? No! Mark is de beroerdste niet en zal het promoten voor paginabeheerders voortaan nog dikker afbeelden op hun tijdlijn. Promoten is pegels! Vraag is even wat dit promotie-plaatje van promotie-prijskaartje zal krijgen. Wat kost het bereiken van 1000 mensen? En belangrijker: in hoeverre worden al thousands of people bereikt met jouw gepromote bericht? Interesting, no?

1000 mensen bereiken kost op Facebook gemiddeld € 17,-

Afhankelijk van je doelgroep is eenbetrokkenheid van 3% al goed. Met betrokkenheid bedoelen we mensen die klikken op je bericht.

Met andere woorden: voor 8 mensen die op je bericht klikken, betaal je € 2,12 per click. Onthou dit even, komen we later op terug.

Live videowordt, nee ís al een tijdje de standaard

Niks relaxter dan lekker Netflixen of YouTuben. Wil je een betrokkenheid van meer dan 10% genereren dan wordt video dus logischerwijs de standaard. Belangrijk is om je video in het juiste formaat voor Facebook te maken. Wat dit betekent? Live gaan. Oprecht en met de nodige haperingen (‘ehhhh…’). Links naar platformen als YouTube worden minder getoond, omdat dat een concurrent van Facebook is. Gamma maakt ook geen reclame voor Praxis. Dat zeg ik.

Wat wordt de FOCUS?!?!

Focus is simpel. Bouw toegevoegde waarde voor je lezer. Verdiep je in je doelgroep en maak aansluitende, logische content met waarde wat werkelijk iets toevoegt voor de lezer. Denk aan humor, tips, inspiratie of doodgewone productuitleg. Vinden ze leuk.

Tof. Maar hoe gaan we dat kliekje bereiken?

In principe zit de brievenbus online inmiddels wel vol. Dagelijks scannen mensen meer dan 500 berichten. Probeer daar maar eens tussenuit te shinen. Da’s lastig.

Offline heeft de laatste jaren steeds minder aandacht gekregen van bedrijven. Mede door de crisis en het geloof in een “sociaal” platform als Facebook gaf hen het idee dat ze “gratis” reclame konden maken. Maar niets blijkt minder waar, weten ook de grote adverteer-jongens inmiddels.

Wat kost bereik-offline?

Bereik offline wordt net als online mede bepaald door het platform. Denk aan de krant, een magazine of een very own folder. Fiks jij een folder met goede aanbiedingen, inspiratie en tips? Een folder die waarde toevoegt aan het échte leven van je doelgroep? Het hier en nu? Dan is je bereik niet alleen goedkoper, maar je betrokkenheid schiet door het plafond. Je komt letterlijk bij de mensen binnen. En dat wil je.

We nemen even een supermarkt als voorbeeld. Iedereen komt wel eens in een supermarkt. Om in te slaan of met frisse tegenzin. Hoe dan ook, zij maken folders.

Door knallers van aanbiedingen voegt de supermarkt waarde toe aan het uitgavepatroon van de doelgroep. Maar niet alleen dat: door inspiratie van bijvoorbeeld recepten en op elkaar aansluitende aanbiedingen, gebruikt maar liefst meer dan 60% van de lezers een supermarktfolder als inspiratie voor zijn of haar boodschappenlijst. Da’s veel!

De kosten van het gemiddelde bereik van 1000 mensen ligt bij All-Inn Verspreidingen gemiddeld op € 8,69. Waarbij afgelopen jaar (2017) een minimale betrokkenheid is gemeten van 23% en de hoogste score werd behaald in de betrokkenheid van 82%.

Wij zijn dus trots. Want onderzoek wijst uit dat een divers aantal folders die wij hebben verspreid, afgelopen jaar meer dan 80% betrokkenheid hebben gecreëerd. TACHTIG PROCENT! Eat your heart out, Mark Zuckerberg.

Meer weten?

Volg All-Inn Verspreidingen op Facebook ;-). Of bel of e-mail ons, om een lekkere bak koffie te drinken. Live. En in real life.