CAFÉ BEZOEKERS UPGRADEN

All-Inn Verspreidingen

Middenin het centrum van de stad zit het café van Jasper. Via Facebook promoot Jasper zijn café. Waar in eerste instantie zijn ‘likes’ per week bleven stijgen, stagneerde dit. Het aantal likes bleef redelijk gelijk en het bezoekersaantal van zijn Facebookpagina nam af. Er moest wat gebeuren! Dus Jasper zocht hulp bij ons.

What did we do?

Een goed plan begint met onderzoek. We spraken met Jasper over wie zijn huidige gasten waren, waar ze woonden en wat de gemiddelde leeftijd was.Toen we dit hadden geanalyseerd, onderzochten we Jasper’s bezoekers pieken en dalen. Hier kwam uit voort dat op donderdagavond, vrijdagmiddag en zaterdagavond Jasper’s zaak het drukst bezocht werd. Geen schokkende uitslagen, maar goed om SMART te hebben hoe de feiten liggen. Van hieruit kon geconcludeerd worden dat er kansen liggen op vrijdagavond en zaterdagmiddag.


But: How to?

Vanuit de analyse stelden we doelen op. Een tweetal, welteverstaan.


Doel 1: Gasten piek verhogen op de drukke momenten met gelijkgestemden

Hierbij werd een segmentatieplan gebruikt. Doordat we de gasten van Jasper goed kennen, kunnen we perfecte aansluiting vinden in ons kenniscentrum. In ons kenniscentrum zochten we, met een score van +47% wáár de doelgroep van Jasper woonde die makkelijk op de fiets naar het café van Jasper konden komen.

Door de juiste postcodes te filteren bereikten we een optimaal bereik voor het café. Door daarnaast vier actie- en thema-avonden te organiseren, kreeg Jasper niet alleen zijn vaste gasten enthousiast maar verhoogde zijn gastenaantal met 30%.


Doel 2: Op rustige momenten nieuwe gasten verleiden het café te bezoeken

Doordat we goed vooronderzoek hadden verricht, konden we onderscheid maken in benadering en doelgroep.  Op zaterdagmiddag wilde we de gast verleiden om na het doen van de wekelijkse boodschappen een kop koffie of een weekendborrel te komen drinken.

We ontwikkelden een speciale kaart die we verspreidde onder ondernemers in de binnenstad waar het café van Jasper zich bevindt. De ondernemers konden de kaart gebruiken als give away bij aankoop in hun winkel. Met deze kaart kon de klant naar het café van Jasper. Waar die bij aankoop van een kop koffie nu gratis appelgebak kreeg.


Resultaat?

Na 30 dagen had Jasper 60% van zijn nieuwe gasten al voor een tweede of derde keer mogen verwelkomen. Mede ondernemers waren buitengewoon enthousiast om de kaarten uit te delen. Het terras en café zat daarom vaak om 14.00 uur al vol.

Hulp nodig?