Vergeet de traditionele media niet!

Social media, mobile en de cloud, bedrijven moeten meegaan in de nieuwe ontwikkelingen. Ze schieten echter steeds vaker hun doel voorbij en slaan de traditionele media over. Waarom?

Momenteel wordt zoveel aandacht besteedt aan Facebook, Pinterest en Twitter, dat het uiteindelijk doel uit het oog verloren wordt. Marketingbudgetten wordt kleiner en sociaal media lijken ween uitstekende oplossing. Maar pas op, social media is een middel en geen doel op zich. Voor vele bedrijven is social media echter wel een doel op zich geworden en gaat het toepassen ervan voorbij aan de uiteindelijke doelstelling van alle bedrijven: klanten binnenhalen en je product of dienst verkopen. Of het nu gaat om de consumenten- of zakelijke markt.

De traditionele media worden langzaam aan de kant geschoven door hogere kosten, en worden vervangen door social media. De kracht van social media is echter dat het een ijzersterke combinatie kan zijn met de traditionele media en middelen en daar een nieuwe dimensie aan kan toevoegen. Er is namelijk niets mis met een flyer, prinsadvertentie, eeninsert of een abri. Deze middelen worden juist alleen maar waardevoller zodra deze uitingen gecombineerd worden me teen ondersteuning op het gebied van social media. Waar tv en radio normaal gesproken een veelvuldig gebruikte combinatie vormden, is nu een extra mogelijkheid geboden. Social media hebben de mogelijkheid overige middelen te versterken, en andersom.

Traditionele media

Traditionele media zijn dus nog altijd zeer waardevol. Natuurlijk lopen de oplages van kranten en tijdschriften terug, maar de meeste mensen worden nog steeds via de traditionele media bereikt. Bedrijven willen een sterke en diepgaandere segmentatie van de doelgroep. Een doelgroep moet steeds meer een individu worden om persoonlijke en relevante boodschappen te kunnen communiceren. Vandaar dat data uit bijvoorbeeld Facebook steeds belangrijker wordt. Deze doelgroep is daarbij via traditionele middelen uitstekend naar de social media te leiden om daar een individu van hen te maken. En als je wilt kun je de gegevens van het individu ook nog verzamelen.

Het voordeel van de traditionele media als print is de mogelijkheid tot het leggen van een verdiepingsslag. Waar social media voornamelijk voor snelle en kortstondige contacten uitstekend is, bieden oudere media de rust. De betrokkenheid die men daardoor met het medium heeft, zorgt voor sterkere effecten van adverteren.

Integratie van het oude en nieuwe

Met social media alleen gaan bedrijven het niet redden. Alleen de merken die reeds sterk zijn, zoals bijvoorbeeld KLM, Coca-Cola en Heineken hebben de mogelijkheid losse marketingcampagnes via social media op te zetten. Echter, ook zij zien langzamerhand in dat ze het met social media alleen niet gaan redden. Zorg voor een totale integratie. Waar jaren geleden de trend lag opIntegrated Marketing Communication, wordt dit door veel bedrijven opeens vergeten.

Social media strategieën staan op zich en missen de slag met het gehele bedrijf en alle overige marketingcommunicatie. En dat in tijden dat eenduidige en efficiënte externe communicatie ‘key’ is. Nieuwe bedrijven die zich richten op social media en strategieën worden de grond uit gestampt. Dit is een hele goede zaak, alleen de kennis op het gebied van tv, radio, outdoor, print, online en guerrilla ontbreekt. Hoe kan je dan een succesvolle bedrijfsvoering neerzetten?

Denk goed na over je uiteindelijke doelstellingen en hoe je die het meest effectief en efficiënt kunt behalen. Schroom niet om af en toe te investeren via de traditionele media, ook dit kan namelijk op goedkopere en slimmere manieren toegepast worden. En door de juiste link te leggen met social media kan een ijzersterke campagne opgezet worden zonder al te veel financiële middelen te gebruiken.

Bron: www.sprout.nl